in Canada - Reisverslag uit St. John's, Canada van Joris Dongen - WaarBenJij.nu in Canada - Reisverslag uit St. John's, Canada van Joris Dongen - WaarBenJij.nu

in Canada

Door: joris van dongen

Blijf op de hoogte en volg Joris

31 Augustus 2013 | Canada, St. John's

Hallo iedereen,
Eindelijk weer is wat te schrijven.

We liggen nu 4 dagen voor anker in een baai in Canada. Onderweg naar canada (tocht van 6 dagen) hebben we walvissen en dolfijnen gezien, dit was wel een super toffe ervaring. De laatste 2 dagen was het ook wat zwaarder weer met vlagen van rond de 100 kmh, gelukkig heb ik geen last gehad van zeeziekte. We komen de dag door met plattegronden tekenen van het hele schip en met de officieren helpen.
Zo ben ik 3 dagen geleden een veiligheid rondje gaan maken met de 3e officier door het hele schip. Tijdens dit rondje worden alle veiligheidsmiddelen gecontroleerd zoals: brandblussers, brandpakken, brandslangen, koppelstukken, inventaris van de vrije valboot en inventaris van de man over boord bood.
De dag daarna zijn we de hele dag bezig geweest met het vetten van allen bewegende delen aan dek en later in de middag verder gegaan met plattegronden tekenen.
Gisteren hebben we een hoostest op de luiken gedaan (hiermee word gecontroleerd of de rubbers van de luiken nog waterdicht zijn) dit gebeurd door met een brandslang op de rubbers te spuiten en iemand die dan in het ruim staat kan dan zien of er water doorheen komt. Verder zijn we nog bezig geweest met vetten.
Vandaag hebben we de hutten schoon gemaakt en handtekeningen verzameld.

In mijn vrije tijd heb ik heel veel gevist en ook nog is heel veel gevangen.
De 1e dag dat we gingen vissen hebben we 18 kabeljauw binnen getakeld en de 3 dagen daarna in totaal nog ongeveer 20 stuks. Ook hebben we ongeveer 25 haringen gevangen. Het leuken was dat 1 van de Filippijnen een visser was geweest, dus die wist hoe we het beste konden vissen. Ook was het wel leuk dat hij zelf zijn blinkertjes maakten.

De planning is als volgt:
3 september gaan we st Johns in varen waar we 4 dagen blijven om de lading over te zetten op het andere schip. Dan gaan we voor 8 tot 10 dagen weer terug naar de anker plaats om te wachten tot het andere schip weer klaar is en wij het weer terug kunnen nemen. Dan gaan we naar Schotland, Frankrijk, Denemarken, Polen en New Orleans. De mogelijkheid bestaat ook nog dat we rond 10 november gaan droogdokken (schip gaat de kant op voor onderhoud) in Amsterdam, hoeveel tijd dit in beslag gaat nemen weet ik niet.
Ook is de kans zeer aannemelijk dat we na New Orleans via het pannamakanaal naar Japan gaan, dit is een reis van 30 dagen en als alles volgens de planning gaat zijn we daar dan 13 januari. Helaas is er hier aan boord helemaal niks zeker, we horen elke dag wel een wijziging van wanneer en hoe lang we nou in st Johns blijven. Maar dat houd het juist ook wel weer spannend.

Vragen en antwoord:
Saskia: ik deel 1 hut met nog een stagiaire en alle stagiaires zitten op 1 verdieping.
We hoeven niet mee te helpen in de keuken, daar hebben we koks voor, het warme eten bestaat altijd uit 3 gangen, met meestal een soepje, groente vlees/vis en aardappels gefrituurd dan we gekookt en na een toetje. Tussen de middag eten we warm en savonds eten we brood en daar zit meestal nog iets bij.
Mama: haha nee we hebben geen vrije val gemaakt met de boot, dat is iets wat je alleen doet in een noodsituatie want in principe is het niet goed voor de boot.
Ja ik heb zeker contact met de filipijnen en de russen maar hun engels is niet al te best dus het is soms wel wat lastig. Wacht lopen ga ik maandag mee beginnen, helaas gaat het niet vaak voorkomen dat ik in de nacht moet wachtlopen omdat dan me hele ritme in de war gaat.



Voor nu stop ik weer even en ga zo lekker eten. En ik vind het super leuk dat jullie dit lezen.

Groetjes uit het regenachtige Canada


  • 31 Augustus 2013 - 21:57

    Carla :

    Hej Joris,
    Superleuk weer een wat uitgebreider verslag van je te lezen. We hebben je zien binnenvaren in Canada, prachtig !! Wat een groot schip, dat zie je dan pas als je het zo in z'n geheel ziet. Ik vond het gewoon ontroerend te weten dat jij daar op dat schip zat en wij dat hier in Drachten gewoon konden zien varen daar in Canada ! Lang leve de moderne media !! Erg leuk ook om te lezen hoe je dag eruit ziet ! Daar was ik al zo benieuwd naar ! Krijg je ook nog de kans wat meer van Canada te zien ? Of blijf je vooral in de havens ? Leuk dat vissen ook ! Mooie ervaringen Joris! Veel plezier en we zijn blij dat je regelmatig wat van je laat horen !!

  • 01 September 2013 - 00:55

    Janet:

    he lieve joris
    wat fijn om weer wat te lezen over het reilen en zeilen van je. Leuk, leuk dat je zoveel vis gevangen hebt.
    Heb je ze al gegeten? Zelf haringen gevangen? ben benieuwd hoe ze er uit zagen. Wat fijn voor je, je wilde al zo vaak eens vissen en nu kun je, je lol op.
    Dus jullie gaan toch nog naar st. john en dan toch 11 dagen wachten misschien. Hopelijk kun je dan toch nog wat vaker de wal op. Zo te lezen leer je er ontzettend veel en wat ontzettend fijn. Hoop wel voor je dat je toch ook nog wacht mag lopen want daar geniet je zo van. Is het van dat regenachtige weer?
    hoeveel man personeel is er eigenlijk aan boord? Wat doen jullie, s,avonds? spelletjes kaarten of......?
    Zijn ze en ben jij tevreden over al het huiswerk en de opdrachten die je moet doen? ja zo te lezen blijft het erg spannend over de reizen die gaan komen, dus nu zit Japan er misschien ook nog aan te komen ja Joris soms wat je wenst komt uit want dat leek je toch ook helemaal top?
    nou lieverd spreek je hopelijk gauw weer op fb dikke zoen en de groetjes uit Maastricht van Marius en Marjan

  • 01 September 2013 - 01:38

    Onno:

    Ey Joris,
    Zo te lezen heb je het aardig naar het zinnetje, en hoef je je geen moment te vervelen aan boord. Maak d'r wat van, we blijven je volgen.

    Sie joe he !

  • 01 September 2013 - 08:24

    Jorinde:

    Ha lieve Joor, heel leuk om te lezen je verslagen! Met wat voortypes zit je daar nog meer? Al vrienden gemaakt? Als je nog in adam komt laat ff weten dan kom ik langs. Goeie reis weer! Groetjes

  • 01 September 2013 - 20:32

    Olaf En Marquerite:

    Lieve schat!

    Jouw echte ouders en wij, jouw prothese ouders, zijn apetrots op jou! Wij eten nu met ons vieren bij ons met kaarslicht sushi van onze Dirk, dank Dirk! En natuurlijk lezen wij ook jouw verhalen en kijken we op de laptop jouw foto's. Kind wat een ervaring! Wat gaaf dat zonnen en zwemmen aan dek met die gevulde zeecontainer. De mede stagiaires lijken ons ook hele leuke gasten om lol mee te maken en bier mee te drinken. Een dikke knuffel en fijn dat je zoveel ervaring op doet en zoveel leert en denk d'r om als je naar Japan gaat; even voor papa Olaf een mooie Koi meenemen hup in een zeecontainer!

  • 10 September 2013 - 21:47

    Marquerite :

    Hallo Joris ! Wij doen niet aan Facebook en al die andere à-sociale media....dus we zien geen foto's en verhalen van jou. Maar wij nemen aan dat geen bericht goed bericht betekent. Je ouders praten ons wel bij en dat is altijd weer spannend te horen. Fijn dat je het zo leuk vindt man! tja hier is het ineens stormachtig en herfst is ingetreden en dus was ik binnen twee minuten op de fiets naar huis tot aan de schoenen door mijn jas heen helemaal echt helemaal zeiknat haha, ik stond lachend van het druipen op de deurmat en kon niet eens naar boven. Olaf heeft al mijn natte kleding hup uitgetrokken en heeft me onder de warme douche gezet. Was eigenlijk vreselijk lachen. Oh Nederlands elftal maakt nu geloof ik een goal tegen Andorra. .....die lul van een Van Gaal spoort echt niet en dus spelen we weer als vanouds..om je dood te schamen dus. Ik heb mijn hangende oogleden laten liften en dus ben ik ineens weer jaren jonger en dus super knap hahaha, echt ik herken mijzelf niet eens laat staan jij mij....Olaf zijn nieuwe fixed gear Bike hebben we gister in de kamer als een kunstobject aan de muur gehangen en is best grappig geworden. Hij past goed in het interieur en het is weer eens iets anders. Joris de vis doet het goed hij is net zo lief als jij....oh twee nul! Het is niet te geloven. Tv zul je wel niet kijken ? Dus ik zal je een beetje bijpraten af en toe al kijk ik zelf ook niet al te veel. Vrijdag mag ik de grand dame de la mode mevrouw Sheila de vries rondrijden langs drie van onze winkels en dat vind ik erg leuk, ze lijkt me een geweldig leuke vrouw en het blijft maar praten, je gooit er een kwartje in en er komt voor drie euro uit.....dus dat is leuk. Ze heeft voor ons, Witteveen mode, een collectie ontworpen en die wordt vanaf donderdag verkocht. We vinden het spannend of onze klant en hopelijk ook allemaal nieuwe klanten het direct zullen kopen. Vandaag was haar interview bij omroep max wat jij natuurlijk niet kent.....denk trouwens dat Sheila de vries jou sowieso niets zegt maar zij is een grootse vrouw die onder andere de laatste tien jaar voor prinses Beatrix haar garderobe heeft ontworpen en onze klant loopt met haar weg dus nu moeten ze wel weglopen maar dan met haar kleding aan, ik ben er zo druk mee als een klein baasje maar vanaf zaterdag zijn alle maanden voorbereiding dan eindelijk voorbij en gaan we weer normaal verder met druk zijn voor de komende periode. Zo genoeg bijgepraat, Olaf en ik zijn ook nog een lang weekend in altijd mooi en Bourgondisch Leuven geweest in België omdat wij vijftien jaar samen zijn, was te gek en ik ben dolgelukkig met ons samen zijn, hoop echt dat jij ook zo'n heerlijke tijd met iemand mag beleven. Nou....genoeg, kus van ons en geniet van je tijd aan boord, het is zo weer om. Kus kus

  • 12 September 2013 - 19:30

    Iris:

    Zo ik liep ff wat achter maar wat is het leuk om dit te lezen. wat schrijf je leuk joor.
    op de fotos ziet het er erg leuk uit, wat een groot schip zeg en zo te lezen is er daar ook heel wat te doen. Dat realiseer je je niet als je dat zo ziet. (tenminste ik niet ;) ) kan je goed opschieten met de overige bemanning? en wat doe je dan als je van boord bent? kun je beetje rond kijken daarzo?
    Wat super gaaf die walvissen en dolfijnen. lijkt me zeker te gek! heb je dr fotos van kunnen maken?

    zet hem op daar! dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, St. John's

Stage BigLift 2013

Ik ga voor school een half jaar op stage.....

Recente Reisverslagen:

08 April 2015

sinds tijden

10 Januari 2014

last voyage

21 November 2013

sinds tijden.

12 September 2013

Canada

31 Augustus 2013

in Canada
Joris

Actief sinds 09 Aug. 2013
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 22879

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage BigLift 2013

Landen bezocht: